Markkinoinnin ennuste vuodelle 2019: vuodesta tulee asiakasymmärryksen vuosi

Markkinoinnin palvelutalo Fonectan teettämän tutkimuksen mukaan asiakasymmärrykseen pohjautuva kohdennettu markkinointi, markkinoinnin automaatio ja tekoälyn soveltaminen markkinointiin ovat ensi vuoden tärkeimmät trendit. Noin puolet (49%) suomalaisista markkinointijohtajista uskoo asiakasymmärryksen olevan yksi keskeisimmistä trendeistä ensi vuonna.

”Suomalaisyritykset ovat selvästi ymmärtäneet, että markkinoinnin teho syntyy asiakkaiden ymmärtämisestä ja markkinoinnin kohdentamisesta oikeisiin tarpeisiin”, kertoo Fonectan kehitysjohtaja Tommi Eklund.

”Kohdentaminen ei kuitenkaan ole helppoa. Tutkimuksessa paljastui myös, että hälyttävästi vain seitsemän prosenttia yrityksistä uskoo voivansa kohdentaa markkinointiaan tarkasti”, Eklund jatkaa.

Ratkaisua haetaankin esimerkiksi markkinoinnin automaation, tekoälyn ja koneoppimisen hyödyntämisestä. Jopa kolmasosa markkinointijohtajista uskoo tekoälyn olevan yksi ensi vuoden tärkeimmistä trendeistä.

Tulokset käyvät ilmi Fonectan CMO-tutkimuksesta, joka julkaistaan vuoden 2019 alkupuolella. Tutkimukseen vastasi 134 markkinointijohtajaa suomalaisyrityksistä.

Vuoden 2019 digimarkkinoinnin trendit – top 5

  • Asiakasymmärrykseen pohjautuva kohdennettu markkinointi 49 %
  • Markkinoinnin automaatio 37 %
  • Mobiili 37 %
  • Tekoälyn tai koneoppimisen soveltaminen markkinointiin 32 %
  • Sisältömarkkinointi 31 %

 

Lisätietoja
Tommi Eklund
Chief Development Officer
p. 050 506 5335
tommi.eklund@fonecta.com

Lisää tietoa Fonectan markkinointipalveluista: www.fonecta.fi/yrityksille

Fonecta tarjoaa yrityksille tehokkaat digitaaliset ratkaisut verkosta löytymiseen, markkinointiin sekä parempaan asiakasymmärrykseen. Palveluvalikoima kattaa kaikki ostoprosessin eri vaiheet aina mielenkiinnon herättämisestä ostoon ja sitouttamiseen. Fonectan missio on auttaa suomalaisia yrityksiä parantamaan digitaalista kilpailukykyään. Fonecta työllistää viidellä paikkakunnalla yhteensä n. 350 asiantuntijaa, jotka palvelevat 36 000 yritysasiakasta ympäri Suomen.