Haluatko ajaa formulaa – osaatko tankata?

”Me kyllä tunnemme asiakkaamme”, on yleisin kommentti yritysjohdolta. Onko todellakin näin? Opettele tuntemaan asiakkaasi kunnolla -asiakasymmärrys kannattaa.

25 vuoden työkokemuksella uskallan väittää, että erittäin harva yritys tuntee asiakkaitaan edes kohtuullisella tasolla, saati sitten niin, että osaisi kohdistaa tuotteet tai palvelut sen perusteella. Puhutaan asiakaskokemuksesta, 360-näkymästä ja digityökalujen hyödyntämisestä. Halutaan ajaa formulaa, vaikka ei edes tiedetä kuinka auto tankataan.

Varminta on lähteä liikkeelle olemassa olevista asiakkaista ja perehtyä heidän todellisiin tarpeisiinsa. Jokaisella yrityksellä on tai pitäisi olla nykyisistä asiakkaista dataa, jonka avulla myynti voi profiloida asiakkaat halutulla tavalla esimerkiksi kannattavuuden mukaan: Miksi juuri nämä asiakkaat ovat kaikkein kannattavimpia ja ennen kaikkea, mistä näitä löytyy lisää?

On yleisesti tiedossa, että asiakkaan ostoprosessi on muuttunut ja ensimmäiset valinnat tehdään jo verkossa. On siis varmistettava, että olemme oikeassa paikassa, oikeaan aikaan ja vieläpä relevantilla, asiakasta kiinnostavalla, lisäarvoa tuottavalla sisällöllä. Asiakkaan aito, tuloksellinen kohtaaminen johtaa yhteistyöhön vain, kun tunnemme asiakkaan tarpeet ja voimme tarjota täsmäratkaisua.

Kun tunnemme asiakkaamme, voimme määritellä missä he liikkuvat ja mistä he hakevat tietoa. Haluamme luonnollisesti olla läsnä asiakkaalle tärkeissä kanavissa ja mitata onnistumistamme siellä. Mittareita seuraamalla voimme jatkuvasti kehittää toimintaamme parempaan suuntaan. Asiakkaalle tämä näkyy kokonaisvaltaisena kokemuksena, joka ei rajoitu pelkästään osto- tai palautteenantotilanteeseen.

Opettele siis tuntemaan asiakkaasi. Kohtaa heidät silloin, kun se on asiakkaalle tärkeää. Mittaa ja kehitä asiakkaan toimintaa palvelemaan yhä kasvavia vaatimuksia. Vain siten saat formulastasi kaiken irti ja pääset paalupaikalle.

Kaipaatko apua asiakasymmärryksen kehittämiseen ja sen mittaamiseen?

Lataa maksuttomat digimarkkinoinnin oppaamme